Δέκα πανομοιότυπα ποδήλατα πόλης με τρεις ταχύτητες κι ένα χαρακτηριστικό σήμα που προδίδει ότι τα ποδήλατα αυτά ενοικιάζονται, κυκλοφορούν εδώ κι ένα μήνα στους δρόμους της πόλης. Ενα γκρουπ στο facebook με το όνομα «Ενοικιαζόμενα Ποδήλατα Θεσσαλονίκης» ήταν αρκετό ώστε να γίνει αμέσως γνωστή η πρωτοβουλία του Κώστα Συμελίδη, ιδρυτή της ποδηλατικής ομάδας «Bike Respect» ενώ το γκρουπ μετρά ήδη περισσότερους από εξακόσιους φίλους.
Ταυτόχρονα, η δραστήρια ποδηλατική ομάδα εγκαινιάζει σήμερα το απόγευμα στις τέσσερις, το πρώτο παζάρι μεταχειρισμένων ποδηλάτων.(Αγγελιοφόρος, 10.04.10)
Δυο ποδήλατα την ημέρα ενοικιάζονται κατά μέσο όρο στο κατάστημα του κ. Συμελίδη, δημιουργού των «Ενοικιαζόμενων Ποδηλάτων Θεσσαλονίκης». Οι περισσότεροι πελάτες είναι είτε νέες γυναίκες 20-25 ετών οι οποίες θέλουν να εξοικειωθούν με το ποδήλατο, είτε δικηγόροι και μεσίτες που κινούνται στο κέντρο και επιδιώκουν να κερδίσουν χρόνο. Ο Φώτης Φωτακίδης είναι ένας από αυτούς. Μεσίτης, που αναγκάζεται να μετακινείται αρκετές φορές από ένα σημείο του κέντρου της πόλης στο άλλο, είναι από τους πρώτους που νοίκιασε ποδήλατο. «Εχω δικό μου ποδήλατο αλλά επειδή μένω σε περιοχή που είναι δύσκολο να μετακινηθώ με αυτό, αποφάσισα να νοικιάσω. Χρειάστηκα το μισό χρόνο για να πάω από την Καρόλου Ντηλ στη Γιαννιτσών. Πλέον κινούμαι άνετα και γρήγορα ενώ παράλληλα κάνω και τη βόλτα μου» εξηγεί.
Στο κατάστημα υπάρχουν δέκα ποδήλατα, πανομοιότυπα και απλά στη χρήση τους, ώστε να εξοικειωθούν ακόμη και άνθρωποι που έχουν χρόνια να εξασκηθούν στις...ορθοπεταλιές. «Οι ταχύτητες των συγκεκριμένων ποδηλάτων αλλάζουν όταν αυτά βρίσκονται σε στάση κι αυτό είναι εξαιρετικά βοηθητικό για τους αρχάριους. Αυτό το χαρακτήρα έχει άλλωστε η κίνηση αυτή. Να “μυήσει” τους αρχάριους στο ποδήλατο.
Η σκέψη μου είναι πως κάποιος έρχεται εδώ, νοικιάζει ένα ποδήλατο, αποκτά μια μικρή εμπειρία και μετά ίσως αποφασίσει να αγοράσει. Η ενοικίαση είναι ένα σκαλοπάτι» σημειώνει ο κ. Συμελίδης.
Ορθοπεταλιές από...το Παρίσι
Ο δημιουργός των «Ενοικιαζόμενων Ποδηλάτων» παραδέχεται ότι επηρρεάστηκε από ένα πρόγραμμα που ξεκίνησε στο Παρίσι λίγα χρόνια πριν. Είκοσι χιλιάδες ποδήλατα τοποθετήθηκαν σε ειδικούς σταθμούς της γαλλικής πρωτεύουσας και ο καθένας είχε τη δυνατότητα να προπληρώσει ένα ποσό, να νοικιάσει ένα ποδήλατο και στη συνέχεια να το επιστρέψει σε οποιονδήποτε άλλο σταθμό.
«Αντίστοιχα προγράμματα υπάρχουν σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Φυσικά απέχουμε πολύ από το να έχουμε κάτι τέτοιο στην Ελλάδα και δεν ξέρω πόσο πιθανό είναι να δημιουργηθεί στο μέλλον. Ειδικά, αν σκεφτούμε το πόσο εύκολα μπορεί κάποιος εδώ να βανδαλίσει ένα ξένο ποδήλατο» τονίζει ο κ. Συμελίδης.
Οι τρόποι πληρωμής του ενοικιαζόμενου ποδηλάτου είναι δυο. Καταρχήν, ο ποδηλάτης μπορεί να νοικιάσει ένα ποδήλατο για ορισμένο χρονικό διάστημα καταβάλλοντας το αντίστοιχο ποσό. Πιο συγκεκριμένα, για τέσσερις ώρες θα χρειαστεί να πληρώσει 5 ευρώ, για μια ημέρα 12 ευρώ, για τρεις ημέρες 25 ευρώ και για μια εβδομάδα 40 ευρώ. Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα να προπληρώσει κάποιος ορισμένο χρόνο χρήσης του ποδηλάτου και κάθε φορά να αφαιρείται ο χρόνος που χρησιμοποίησε.
Ομαδική ξενάγηση με συνοδό
Ακόμη πιο πρωτοποριακή όμως είναι η δυνατότητα που προσφέρεται για κρατήσεις με προκαθορισμένες ημερομηνίες και ομαδική ξενάγηση με οδηγό-συνοδό, διάρκειας τριών ωρών. «Ο συνοδός αυτός μπορεί να υποδείξει σε ομάδα επισκεπτών σημεία πρόσβασης με το ποδήλατο και να τους μεταφέρει μέσα από δρόμους ήπιας κυκλοφορίας. Τις ημέρες του Πάσχα υπήρχαν κάποιοι που ήδη είχαν κλείσει μερικά ποδήλατα για φιλοξενούμενούς τους στην πόλη» επισημαίνει ο κ. Συμελίδης.
Αυτό έκανε και η 33χρονη Ολυμπία Γάκη η οποία υποδέχτηκε στη Θεσσαλονίκη φίλους της από τη Γερμανία και την Ιταλία. «Θέλαμε να κάνουμε μια βόλτα στην πόλη χωρίς να χρησιμοποιήσουμε αυτοκίνητο. Να δούμε ορισμένα σημεία της πόλης και να απολαύσουμε τον καιρό. Οι φιλοξενούμενοί μας ξετρελάθηκαν με την “ποδηλατάδα”, εξάλλου είναι μέσα στην κουλτούρα τους η χρήση του ποδηλάτου» εξηγεί η κ. Γάκη. Η ίδια παραδέχεται πως παρά το γεγονός ότι έχει δικό της ποδήλατο, προτιμά να μην το κατεβάζει στο κέντρο ενώ τονίζει πως οι πεζοί ακόμη δεν έχουν αντιληφθεί ότι δεν πρέπει να περπατούν μέσα στους ποδηλατοδρόμους.
Παζάρι για μεταχειρισμένα ποδήλατα
Ο εμπνευστής της ποδηλατικής ομάδας «Bike Respect» τονίζει πως η εικόνα της πόλης έχει αλλάξει δραστικά τα τελευταία δυο χρόνια, σε ό, τι αφορά στα ποδήλατα. Ενώ μέχρι πρότινος, το ποδήλατο αντιμετωπίζονταν είτε ως παιχνίδι, είτε ως άθλημα, σήμερα, τόσο οι φορείς, όσο και οι πολίτες, το αντιμετωπίζουν ως ένα μεταφορικό μέσο. «Δεν πρέπει να ξεχνούμε επίσης και το γεγονός ότι με το ποδήλατο γνωρίζεις καλύτερα την πόλη σου, αρκεί να τηρείς ορισμένους βασικούς κανόνες ασφαλείας» τονίζει ο κ. Συμελίδης.
Οι δυο πιο βασικοί κανόνες ασφαλούς χρήσης ενός ποδηλάτου είναι αφενός η καλή γνώση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας κι αφετέρου, η χρήση κράνους και διακριτικών, ιδιαίτερα τη νύχτα. Η εκμάθηση μάλιστα αυτών των κανόνων ασφαλείας, είναι μεταξύ άλλων, το αντικείμενο των «Bike Workshops», που ξεκινούν σήμερα από το «Bike Respect» και θα διαρκέσουν δυο περίπου μήνες. Τα εργαστήρια αυτά, τα οποία είναι δωρεάν, θα γίνονται κάθε Σάββατο στις τέσσερις το απόγευμα στη Νέα Παραλία ενώ στόχος τους είναι η ενημέρωση των ποδηλατιστών σε θέματα που τους αφορούν.
Σήμερα, την ίδια ώρα και στο ίδιο σημείο, η ποδηλατική ομάδα εγκαινιάζει και το πρώτο παζάρι μεταχειρισμένων ποδηλάτων. Στο παζάρι αυτό ο καθένας θα έχει τη δυνατότητα να πουλήσει ένα παλιό ποδήλατο το οποίο δεν χρησιμοποιεί πια. «Μ' αυτόν τον τρόπο ένα ακόμη ποδήλατο θα πάψει να βρίσκεται σε αχρησία και θα ξαναβγεί στους δρόμους της πόλης» εξηγεί ο κ. Συμελίδης.
Αναρτήθηκε από Marion Barfs
2 σχόλια:
Η ιδέα δεν είνα, ασφαλώς, καινούργια! Στην εποχή μου,δεκαετία του '60, στην Άμφισσα, μια πόλη που δεν προσφέρεται για ποδηλασία, υπήρχαν δύο "ενοικιαστές ποδηλάτων"! Όταν με την άνοδο του βιοτικού επιπέδου, άρχισαν οι γονείς να αγοράζουν, ποδήλατα στα παιδιά τους , ως δώρο ή ως επιβράβευση για κάποια επιτυχία,εξαφανίστηκε και αυτό το επάγγελμα!
Σε κάθε περίπτωση,δεδομένων των σημερινών συνθηκών, η χρήση του ποδηλάτου, ως κίνηση η οποία συνδυάζει την γυμναστική, την εξοικονόμηση ενέργειας και χρόνου και την οικονομία, μπορεί να χαρακτηριστεί ως η πιο "σοφιστικέ" ενέργεια ενός σύγχρονου, πολιτισμένου ατόμου!
Έχει κι εδώ ο Δήμος ποδηλατά όμως τα χρησιμοποιεί για προγραμματισμένες βόλτες με ξεναγό. Πότε; Εμ δε ξέρω. Ίσως κάποιο ευρωπαικό πρόγραμμα, ίσως;
Δημοσίευση σχολίου